Janinyzahrady


724 855 267
navrcholu@gmail.com

 

 

Přírodní dárky  a upomínky na hezké chvíle

 

Na školkové zahradě i na vycházkách do parku i do přírody můžeme s dětmi najít a nasbírat a postupně si shromáždit řadu přírodnin, které nejen že jsou krásné a příjemné na omak a zajímavé na prozkoumání, ale dají se použít na výrobu drobných dárečku pro rodiče a kamarády, nebo jako dekorace se vzpomínkovou hodnotou.

Aktuální po celou sezónu je tvorba mandal. Na zahradě nebo na louce mohou děti pod vedením paní učitelky nasbírat bylinky, podle druhu a ročního období  jejich květy nebo listy. Dají se z nich vyskládat hezké mandaly, a pokud použijeme kulatou krabičku nebo papírový talířek (a obojí obalíme potravinovou fólií), bude to hezký dárek pro blízké. Tím spíš, když se povede bylinky sladit tématicky k sobě, ať už na barevná a voňavý čaj (třeba listy řepíku, jahodníku, kontryhele, květy plicníku, petrklíče, měsíčku, heřmánku, třapatky, čekanky, slézu, plátky růží,…), nebo do polévky nebo na ozdobu chlebíčků (medvědí česnek, bršlice, popenec, ptačinec, jitrocel, list i květ violky, sedmikrásky nebo pažitky, květ zvonku nebo třeba i begónie a denivky,…).

Pokud si rostliny s dětmi průběžně během sezóny sbíráme a sušíme (lisujeme), nejen že jim můžeme ukázat, jak se vytvoří herbář, ale můžeme s nimi také seskládat a nalepit hezké obrázky nebo přáníčka. Chce to trochu trpělivosti, ale výsledek bude stát za to, a nemusí být příliš složitý. Jednoduché na použití - jak snadné lisování a sušení, tak zpracování - jsou podzimní různobarevné listy, kapradiny, traviny, vřesy a vřesovce, a další „ploché“ rostliny. Obtížněji se pracuje s těmi plastičtějšími a dužnatými, a některými barvami květů (zejména modré květy často hnědnou, savé papíry je nutné často, pokud možno denně, měnit). Hotové výtvory lze přelepit průsvitnou samolepící fólií, ale to je už spíš úkol pro paní učitelku.

Milá přáníčka, třeba i s dalším životem a poselstvím, vzniknou, pokud děti nakreslí jednoduchý obrázek květiny (třeba slunečnice nebo oranžového měsíčku) a v  malém pytlíčku k němu přilepí pár semínek příslušné rostliny.

Příjemný obrázek vytvoříme, pokud pořídíme dětem hlubší rámeček s přihrádkami, do kterých děti umístí, co nasbíraly na zahradě nebo na vycházce. Soubor může být jak hodně různorodý, tak nějak tématický – např. rok 2016 je rokem luštěnin! Jen těch odrůd fazolí co existuje! J Vypadají dobře nejen různé plody, ale i třeba oblázky nebo vodou opracované kousky dřeva. Ostatní tak uvidí, kde děti byly nebo co na zahradě samy vypěstovaly. Také může donést do školky každý něco, a vzájemně vyměnit a popovídat, kde a jak onu přírodninu získal.

Voňavé pytlíčky pro maminky a babičky vzniknou naplněním směsí spolu ladících ingrediencí, případně kápnutím pár kapek čistého éterického oleje. Mohou být v plátěných pytlíčcích k zavěšení do skříně (nejznámější je levandule, ale použít můžeme i dobromysl, plátky růží, mateřídoušku, citrónovou meduňku, šištičky z lesa,… vše samosebou dobře vysušené), nebo třeba v průsvitném sáčku, ze kterého si je obdarovaní vysypou doma do misky jako potpourri. V tomto případě je potřeba, aby obsah byl nejen voňavý, ale i hezký a příjemný na podívání.

Zajímavé překvapení vznikne, když s dětmi něco zasejeme nebo zasadíme do květináče. Může jít o cibulku tulipánu nebo krokusu, hlízky šťavelů („čtyřlístky pro štěstí“), ale třeba i semínka řeřichy, která jsme zvyklí pěstovat v misce na stole nebo na parapetu. Obzvlášť šikovné děti mohou semínka vysít do určitého tvaru, předškoláci třeba i písmena, kterým začíná maminčino jméno. Dozdobení květináčku nebo zapíchnutí papírové dekorace na špejli dotvoří hezký efekt.

Z různých přírodnin lze vyrobit zajímavé a vtipné plastiky. Vděčné jsou nejen různé hlavičky z brambor nebo dýní (ty drobné okrasné už udělaly za nás část práce samy) doplněné dalšími přírodninami (listy, plody, peříčka,…). Využít lze špalíky dřeva, šišky, kamínky,… prostě to, co je dostupné, nebo co jsme si průběžně nastřádali. Stejně tak lze mnohé přírodniny využít k vytvoření závěsných mobilů, které představují hezký milý doplněk do interiéru, a také jako dárek vlastnoruční výroby potěší. Přitom na výrobu jsou poměrně snadné a pocvičí jemnou motoriku a cit pro tvary a barvy.

Složitější na přípravu, ale velmi hezké, jsou minizahrádky v květináči – pár rostlin drobného růstu, sesazené do tvaru krajinky, doplněné třeba i figurkami (jak lze také využít kindervajíčka ;-) nebo oblázky, větévky,… Z rostlin venkovních se hodí třeba semenáček břízy nebo vrby jívy, drobnolistý skalník, rozchodníky (ostrý nebo bílý), plazivé zvonky, silenka nízká, mateřídoušky, nízké kostřavy,… a krajinku pak umístíme do zahrady nebo na okenní parapet. Z interiérových druhů použijeme palmičky Areka, šefleru, půdopokryvný pepřenec, tzv. „korálový mech“ – Nertera, který bývá obalený oranžovými bobulkami, třeba i drobnější druhy „africké fialky“ – Saintpaulie.

Ale nemusíme jen myslet na bližní, něco hezkého vyrobit můžeme i pro sebe J.

Trochu složitější je vytvoření „mechária“ (vlastně lišejníkové a mechové alternativy akvária) – ale zase může být vzpomínkou třeba na školku v přírodě. Postupujeme tak, že do větší sklenice na dno umístíme přiměřeně vlhký substrát, na který mezi větévky a kamínky rozmístíme a přitlačíme různé druhy mechů a lišejníků. Je dobré nekombinovat druhy lesní (stínomilné) a luční druhy mechů – ale rozlišit je je snadné, pokud sbíráme jen na jednom místě (les je vhodnější, najdeme v něm druhů více a rozmanitějších). Umístíme na světlé místo (lesní mechárium ale ne na přímé slunce) a pomocí opatrného rosení nebo naopak větrání udržujeme přiměřenou vlhkost – budeme-li nádobu pečlivě pozorovat, mechy si samy řeknou.

Další vzpomínkou na toulání v přírodě i vycházky do blízkých i vzdálenějších parků může být třeba do hezké krabičky nebo rámečku umístěná sbírka šišek, hezky od největších (smrkové nebo velké borové, přes vzácné šišky cedru, až po ty nejmenší, které mají jedlovce nebo zeravy), ořechů (věděli jste, že vedle ořešáku královského existuje ještě řada dalších druhů, které se pěstují hlavně v parcích? Občas se plody ořešáku černého, popelavého nebo skalního využívají k výrobě šperků…) nebo jiných plodů – to je i hezká dekorace, kterou mohou mít děti denně na očích. Naopak různé průběžně nasbírané přírodniny – šišky i jiné plody, oblázky, větévky, kůra, pěříčka,… vložené do neprůhledného sáčku, jsou zajímavou hmatovou hádankou.

Trochu náročnější památka, která bude u menších dětí jistě vyžadovat pomoc dospělých, je vytvoření „minikrajinky“ na kousku borové kůry nebo dřevěném odřezku. Kamínky budou symbolizovat skály, šišky třeba stromy, použít podle fantazie lze i tenčí kůru, peříčka, kousky cihel omletých proudem potoka, nízké mechové polštářky,… Po pečlivém sestavení kompozice zbývá připevnit je na podklad. Za mých dětských let se skoro vše lepilo kanagomem. Nyní bych doporučila tavnou pistoli v rukou dospělého pomocníka.

 

Všechny tyto drobnosti nám v zimě připomenou, co jsme dětmi společně prožili venku v průběhu celého uplynulého roku, a jaké to byly hezké chvíle. V klidu doma uvidíme, jak je příroda krásná a pestrá. A třeba si s šiškou nebo oblázkem z výletu v ruce s dětmi naplánujeme nějaký budoucí, na který se budeme společně těšit.

 

Pro Poradce ředitelky MŠ V/10 (2016):

zde 46_47_INS_Darky_Novakova.pdf (384425)